Πολιτική Διαφάνεια
Όλοι γνωρίζουμε την λεγόμενη ‘οικονομική διαφάνεια’, που
συχνά, είτε καταγγελτικά, είτε ελεγκτικά, απασχολεί έντονα τον χώρο της Τοπικής
Αυτοδιοίκησης. Δαπάνες και έργα πρέπει
να προωθούνται με βάσει εγκεκριμένους προϋπολογισμούς, να δημοπρατούνται και να εκτελούνται με πλήρη κατά νόμο διαδικαστική επιμέλεια και σχολαστικότητα, και
να απεικονίζονται με ακρίβεια στα λογιστικά βιβλία. Όλα αυτά θα πρέπει να ελέγχονται από αρμόδιες
αρχές, που θα επιβεβαιώνουν και την σχετική χρηστή διαχείριση.
Αν και εξακολουθεί
να είναι από τα μεγάλα ζητούμενα στον χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, η
‘οικονομική διαφάνεια’ σαν εκλογική / πολιτική θέση είναι τόσο ομόφωνα
προφανής, που περιττεύει η αναφορά της.
Ποιος θα προτείνει το αντίθετο;
Όποιος όμως έχει έστω και ελάχιστα ασχοληθεί με τα δημοτικά
δρώμενα θα έχει διαπιστώσει το έλλειμμα ‘πολιτικής
διαφάνειας’ που σχεδόν μονίμως ενδημεί στον Δήμο Παλλήνης (και όχι μόνον).
Πολιτική διαφάνεια είναι η συνεχής αμφίδρομη επικοινωνία και
πληροφόρηση με τα επίσημα θεσμικά όργανα και υπηρεσίες, τους κοινωνικούς φορείς
και τους δημότες για όλα τα ουσιαστικά θέματα της τοπικής κοινωνίας. Απλά δηλαδή να γνωρίζουν όλοι τι γίνεται (αν
γίνεται), πώς και με πόσο.
Εδώ και πολλά χρόνια
αν κάποιος ρωτήσει σε όλη την διάρκεια
της θητείας της Δημοτικής Αρχής κάποιον αντιδήμαρχο, δημοτικό σύμβουλο ή και
υπηρεσιακό παράγοντα του Δήμου Παλλήνης:
-
Τι γίνεται με το αποχετευτικό; Που βρίσκεται το
έργο; Σε ποιά φάση; Ποιος συνεννοείται με ποιόν;
-
Τι γίνεται με το κτήμα Καμπά; Που βρίσκονται διεκδικήσεις / προθέσεις; Σε ποια
φάση; Ποιος συνεννοείται με ποιόν;
-
Τι γίνεται με τις εντάξεις των πολεοδομικών
ενοτήτων σε εκκρεμότητα; Που βρίσκονται
μελέτες – αναρτήσεις εντάξεις; Σε ποια φάση; Ποιος συνεννοείται με ποιόν;
-
Τι γίνεται με το Τρίγωνο Καμπά; Που βρίσκονται
οι πράξεις εφαρμογής / αξιοποίησης – οι διεκδικήσεις – οι απαιτήσεις; Σε ποιά
φάση; Ποιος συνεννοείται με ποιόν;
-
Τι γίνεται με την κατασκευή – συντήρηση –
διαχείριση των Σχολικών μονάδων; Που βρίσκονται τα προγράμματα; Σε ποιά φάση;
Ποιος συνεννοείται με ποιόν;
-
Τι γίνεται με τα συγκοινωνιακά / κυκλοφοριακά
θέματα, τις προτάσεις των φορέων, τις πεζοδρομήσεις, τα πάρκα, το πράσινο, την
καθαριότητα; Τον φωτισμό; Τι σχεδιάζεται;
Ποιος συνεννοείται με ποιόν;
Σε αυτά και σε πολλά παρόμοια ερωτήματα σε όλη την διάρκεια
της δημοτικής θητείας κανένας από τους πιο πάνω παράγοντες του Δήμου, που
αναφέραμε δεν γνωρίζει με αποδεκτή ακρίβεια τι γίνεται. Κι ας έχουν συμμετάσχει
/ παρακολουθήσει συζητήσεις του Δημοτικού Συμβουλίου (ας μην συζητήσουμε για
την πονεμένη ιστορία της απαξίωσης του θεσμού του Τοπικού Συμβουλίου). Κι ας
έχουν συζητήσει με παράγοντες θεσμικούς και μη. Πρακτικά και σε βάθος δεν κατέχουν
την πλήρη εικόνα. Όχι σπάνια ακόμα και ο τοπικός Τύπος παίζει τα δικά του ‘παιγνίδια’.
Όλοι κινούνται
ψηλαφίζοντας το ‘χάος’. Αν επιμείνεις, η μόνη ειλικρινής απάντηση που
εισπράττεις άμεσα ή έμμεσα είναι: "Το χειρίζεται ο
Δήμαρχος προσωπικά. Έχει τον φάκελο στο
γραφείο του".
Σε μεγάλο βαθμό εμείς οι δημότες δυστυχώς εκλέγουμε (και επανεκλέγουμε) Δημάρχους αποκλειστικά
με κριτήρια ‘Πολιτικού Sex Appeal’,
έναν συνδυασμό δηλαδή Εμφάνισης, Ευχέρειας Λόγου, Διαπροσωπικών Σχέσεων. Ειδικά όμως η θέση
του Δημάρχου, όπως έχει δομηθεί θεσμικά και πρακτικά στην πατρίδα μας, απαιτεί πέρα από πολιτικός να είναι πολύ
ικανός και αποτελεσματικός διοικητικός διαχειριστής (Manager).
Ο Δήμαρχος – manager πρέπει να διαχειριστεί με
αποτελεσματικότητα και πολιτική συνέπεια / εντιμότητα τον προγραμματισμό , την
οργάνωση, χρηματοδότηση, την έγκριση
προγραμμάτων / προϋπολογισμών, την ανάθεση/εκτέλεση έργων, δαπανών λειτουργίας και
ελέγχων, αξιοποιώντας στον μέγιστο βαθμό τα διαθέσιμα χρήματα, το ανθρώπινο
δυναμικό / συνεργάτες και τον διατιθέμενο υλικό εξοπλισμό σε ευρεία γκάμα
δραστηριοτήτων από την καθαριότητα, την οδοποιία, το περιβάλλον, την αποχέτευση, μέχρι την παιδεία, τις
απαιτούμενες πολυεπίπεδες κοινωνικές δράσεις, τον πολιτισμό, την εσωτερική και
εφαπτόμενη στον Δήμο γραφειοκρατία και τα έκτακτα περιστατικά.
Λίγοι θα διαφωνήσουν
ότι η αποτελεσματικότητα στο διοικητικό αυτό έργο είναι που αποδίδει στους
πολίτες ποιότητα ζωής και ότι πρέπει να
είναι διαφανές και να κρίνεται.
Λίγοι είναι επίσης
αυτοί, που θα διαφωνήσουν, ότι για τους Καλλικρατικούς πλέον Δήμους, το διοικητικό
αυτό έργο είναι τεράστιο, δύσκολο και απαιτεί πολλά παραπάνω από απλό ‘πολιτικό
sex appeal’.
Η πολιτική αδιαφάνεια ξεκινάει ακριβώς όταν υπάρχει έλλειμμα
διαχειριστικής συνέπειας, ικανότητας,
εντιμότητας, αποτελεσματικότητας. Η
αδυναμία ανταπόκρισης, η αναποτελεσματικότητα και οι υπόγειες διαδρομές
αποφάσεων δεν μπορούν να γίνουν με ανοικτές πόρτες, διαφανείς ενέργειες /
δράσεις. Οι επικοινωνίες κλείνουν , οι φάκελοι μπαίνουν σε συρτάρια, οι συνεννοήσεις
γίνονται ‘ιδιαιτέρως’. Το ‘πολιτικό sex appeal’ αναλαμβάνει τα περεταίρω …
Η προσδοκώμενη συνέπεια, εντιμότητα και αποτελεσματικότητα
στο Έργο θα πρέπει να είναι το
κριτήριο επιλογής και αξιολόγησης Δημοτικών Αρχόντων.
Η πολιτική διαφάνεια απαιτεί πλήρη (100% όχι 50%) συνεχή
θεσμική αμφίδρομη επικοινωνία και πληροφόρηση με τα επίσημα θεσμικά όργανα του
δήμου, τους κοινωνικούς φορείς και τους δημότες για όλα τα ουσιαστικά θέματα.
Όταν δεν υπάρχει πολιτική διαφάνεια, η οικονομική αδιαφάνεια
παραμονεύει.
Ο Παρόδιος
No comments:
Post a Comment